Aanbevelingen
Wilbert Hazelzet
fluitist Amsterdam Baroque Orchestra
februari 2010, Amsterdam
“Vastberaden en geïntrigeerd onderzoekend, met grenzeloos geduld en uiterste nauwgezetheid, en vooral gedreven door zijn grote liefde voor de fluit, heeft Remko van der Vegt zich ook ontwikkeld tot een zeer kundig en bekwaam reparateur van gekopieerde historische fluitentypen.
De fluitist die, geschrokken, een barst in zijn instrument ontdekt en teleurgesteld bij Remko van der Vegt aanklopt, stelt hij gerust door de scheur in het hout, met verfijnde technieken, ongeacht de houtsoort, te dichten en onzichtbaar weg te werken. Weerbarstige kleppen laat hij weer efficiënt sluiten en met de juiste weerstand bewegen.Van gebroken beschermringen aan de tappen vervaardigt hij stevige, van hun origineel niet te onderscheiden duplicaten die, eenmaal gemonteerd, het instrument een optische verjongingskuur bezorgen.
Maar zelfs een akóestische verjongingskuur behoort in van der Vegt’s werkplaats tot de mogelijkheden: door zijn gevoel voor kwaliteit en zijn professionele originaliteit begon hij, met een zekere delicate eigenzinnigheid, een zoektocht naar de milde straling en klankintensiteit van de historische fluiten, omdat bestaande en ter reparatie aangeboden fluitkopieën daarover soms niet leken te beschikken, althans niet in overeenstemming met zijn voorstelling. Voorzichtige succesvolle correcties van mondgaten en boring waren het eerste gevolg. De volgende stap is intussen ook en met verbluffende resultaten genomen: Remko van der Vegt vervaardigt voor de meest uiteenlopende modellen geheel nieuwe, vervangende fluitenkoppen die in staat zijn de klankkarakteristiek van een instrument onvergelijkelijk te versoepelen en te verrijken. In vele gevallen betekent dit voor de speler een ware bevrijding en verademing !
Vooruit denkend, zien we daarom gespannen uit naar een mogelijk volgende fase, waarin hopelijk volledige, door Remko van der Vegt historisch gekopieerde fluiten in zijn atelier zullen ontstaan.”
Wilbert Hazelzet
mei 2013, Amsterdam
Mijn vorige evaluatie van Remko van der Vegts werk behoeft intussen een belangrijke aanvulling, omdat zijn ontwikkeling zich daadwerkelijk zó heeft doorgezet als de traverso-wereld had gehoopt: sinds enkele jaren concentreert Remko zich op het volledig copiëren van 18-de eeuwse fluiten.
Het type traverso dat bij hem centraal staat, is dat van Palanca: op zijn heel eigen manier, d.w.z. technisch uiterst zorgvuldig en met, als referentiepunt, zijn fijnzinnnige speelervaring altijd bij de hand, vervaardigt Remko van der Vegt instrumenten, die uitmunten in kwaliteit en toegankelijkheid.
Zij spreken prachtig aan, over de hele omvang. Het juiste punt te vinden om precisie in de klank te bereiken is een moeiteloze aangelegenheid: de speler voelt zich uitgenodigd tot het gebruik van een zeer gevariëerde articulatie, omdat het instrument al dit soort subtiliteiten zeer doeltreffend in de klank verwerkt.
De klank op zijn beurt nodigt uit tot het creëren van een grote verscheidenheid en afwisseling in timbres: licht en transparent of diep en compact, het ligt allemaal voor het grijpen…..
Verder valt op, hoe doordacht en uitgewogen de intonatie in het instrument is afgewerkt.
Men kan zich voorstellen, wat voor een groot plezier het is om verschillende van Remko van der Vegts instrumenten spelend te mogen vergelijken: een voorbeeld bij uitstek van “l’embarras du choix”, omdat de kwaliteit van de kopiëen niet alleen zeer hoog, maar tevens zeer constant is.
Ik kan elke traverso-speler van harte aanraden om een kijkje in Remko van der Vegts atelier te gaan nemen`.
Ricardo Kanij
fluitist van het Orkest van de 18e eeuw
mei 2013, São Paulo
Graag wil ik de instrumenten van Remko van der Vegt aanbevelen, ik ben zeer tevreden met mijn Palanca in buxus, een heel uitgebalanceerd instrument, makkelijk te bespelen, met een grote klank en uitstekende stemming. Ik gebruik bijna niet meer mijn fluiten van andere bouwers!
Pablo Gigosos
studeerde fluit en traverso aan het conservatorium in den Haag en Bazel bij Wilbert Hazelzet en Marc Hantaï.
februari, 2019
I am Pablo Gigosos, I am playing one of your palanca flute. I have being a couple of times at your atelier I am sending you this mail to let you know that I recently won the first prize Gebrüder Competition Graun Wettbewerb in Bad Liebenwerda (Germany) and I was finalist in the Juventudes Musicales de España competition in December, both as a soloist, and both with your instrument
I believe I should share this beautiful news with you because I believe this is also your prize as well. Really love the instrument you made for me
Sannie de Jongh
studeerde fluit en traverso aan het Amsterdams Conservatorium.
april 2013
“Vorig jaar (maart 2012) heb ik op aanraden van mijn traversoleraar, Raymond Honing, een Palanca traverso uitgeprobeerd en aangeschaft bij Remko van der Vegt. Remko van der Vegt maakt kopieen van Palanca traverso’s. Na jaren op een Grenser te hebben gespeeld, was ik toe aan een nieuwe uitdaging qua klank en verdere ontwikkeling van mijn traversospel.
Een afspraak met Remko was gauw gemaakt en ik kon in zijn atelier de verschillende Palanca’s die hij heeft gebouwd uitproberen. Al gauw was ik onder de indruk van de mooie, volle, heldere en diepe klank van de Palanca’s die hij gebouwd heeft en zijn de traverso’s heel goed en prettig aanspeelbaar. Ook qua intonatie en vorkgrepen is de Palanca een heel prettig instrument.
Voor mij was het niet moeilijk om tot de keuze te komen voortaan op een Palanca traverso van Remko te willen spelen. In alle rust en ruimte laat Remko je zijn traverso’s ervaren in zijn atelier en met vragen over het instrument kan je tijdens het uitproberen altijd bij hem terecht. Als je dan tot een keuze bent gekomen en je hebt besloten om een instrument bij Remko te willen aanschaffen, bouwt hij met veel kennis en vakmanschap de traverso voor je, waarin je je persoonlijke wensen aan hem kan ventileren! Na een maand kreeg ik al te horen dat mijn traverso klaar lag en dat ik hem kon komen ophalen! Ook dan krijg je de gelegenheid om in alle rust en ruimte in zijn atelier de traverso te bespelen en eventueel vragen te stellen.
Nu, een jaar later, ben ik nog steeds ontzettend blij dat ik voor deze traverso heb gekozen en dat mijn traverso is gebouwd door Remko van der Vegt die met zoveel kennis en gevoel voor het vak kopieen van Palanca traverso’s bouwt! Door o.a. het bespelen van dit instrument is het zo dat mijn traversospel aanzienlijk is verbetert en dat ik dit mooie kwetsbare instrument mag bespelen met veel enthousiasme, gevoel en intensiteit!. Met dit instrument heb je echt iets heel goeds in handen waar je als traversospeler trots op kan zijn! Ook nadat je het instrument hebt aangeschaft kan je ten allen tijde contact opnemen met Remko voor eventuele vragen over je instrument of als er onverhoopt iets is!
Mocht je dus opzoek zijn naar een mooie traverso en ben je geinteresseerd in kopieen van de Palanca, dan zou ik zeker eens contact opnemen met Remko van der Vegt en een afspraak met hem maken om zijn instrumenten eens uit te proberen!”
Ana Ramírez
studeerde aan het Utrechts conservatorium
december 2013
My name is Ana Ramírez.
I am a student of the Utrecht Conservatory.
Some months ago, I decided to buy a copy of
Palanca flute made by Remko Van der Vegt.
The one Remko made for me, turned out to be a wonderful instrument.
I am very glad to work with it now.
I’d like to mention some of the characteristics
that I discovered playing it….
The instrument has generally very resonant sound;
it is working really well in all of the keys and is tuned so precisely.
The instrument speaks very easily: therefore its register changes are smooth and quick.
Its weight is very light, since the flute is made of boxwood;
besides, it is well adapted to small and delicate hands…
Dick de Kemp
Na een aantal jaren onderbreking heb ik v.a. begin 2021 weer les genomen, nu bij Remko van der Vegt in Arnhem en daarmee de traverso weer actief ter hand genomen.
Van het begin af aan was ik al bijzonder onder de indruk van de klank, warmte en het grootse geluid van de door Remko zelf gebouwde en verder ontwikkelde traverso naar Carlo Palanca, dit in vergelijking tot mijn Willem Beukers traverso.
In de zomer van 2022 deed zich de gelegenheid voor om, tijdens de vakantie van Remko, gedurende een aantal weken een aantal verschillende door Remko gebouwde traverso’s uit te proberen.
Zo kon ik een grenadille en een buxushouten instrument testen, deze laatste met 2 verschillende koppen.
Omdat Remko als gedreven fluitist en bouwer de fluiten zelf gedurende een aantal weken inspeelt is het voor de aspirant koper mogelijk om “direct los te gaan”, er zijn dus geen beperkingen aan inspeeltijd.
Al vrij snel was het duidelijk wat “mijn” instrument zou worden en viel mijn keuze op de buxus uitvoering met een recentelijk ontwikkelde kop.
Nu ik een aantal weken op mijn nieuwe traverso speel bemerk ik met hoeveel plezier ik de traverso weer kan bespelen. Het instrument spreekt makkelijk aan en intoneert goed, zelf bij “die lastige vorkgrepen”.
Hierdoor heb ik een merkbare vooruitgang gemaakt qua geluid, klank, volume en techniek!
Remko, dank dat je het voor mij mogelijk gemaakt hebt om gedurende een aantal weken te testen en een passende keuze te maken uit de verschillende uitvoeringen.
Voor iemand die op zoek is naar een goed klinkende traverso, die ook nog een makkelijk aanspreek en goed intoneert in alle toonsoorten, zou ik zeker de door Remko gebouwde kopieën van de Carlo Palanca traverso willen aanbevelen.
In alle rust en met bijzonder veel ervaring als bouwer, fluitist en docent kan hij je adviseren en begeleiden bij het maken van de keuze van het instrument dat het beste bij je past.
Met Francisco Torreira heb ik het boventoonspectrum vergeleken tussen mijn zilveren- en houten kopstuk.
Onderstaande grafiek laat zien dat de eerste, tweede en derde boventoon bij het houtenkopstuk duidelijk luider zijn ten opzichte van de grondtoon.