AanbevelingenRecommendations RaccomandazioniRecomendaciones
Wilbert Hazelzet
fluitist Amsterdam Baroque Orchestra
februari 2010, Amsterdam
“Vastberaden en geïntrigeerd onderzoekend, met grenzeloos geduld en uiterste nauwgezetheid, en vooral gedreven door zijn grote liefde voor de fluit, heeft Remko van der Vegt zich ook ontwikkeld tot een zeer kundig en bekwaam reparateur van gekopieerde historische fluitentypen.
De fluitist die, geschrokken, een barst in zijn instrument ontdekt en teleurgesteld bij Remko van der Vegt aanklopt, stelt hij gerust door de scheur in het hout, met verfijnde technieken, ongeacht de houtsoort, te dichten en onzichtbaar weg te werken. Weerbarstige kleppen laat hij weer efficiënt sluiten en met de juiste weerstand bewegen.Van gebroken beschermringen aan de tappen vervaardigt hij stevige, van hun origineel niet te onderscheiden duplicaten die, eenmaal gemonteerd, het instrument een optische verjongingskuur bezorgen.
Maar zelfs een akóestische verjongingskuur behoort in van der Vegt’s werkplaats tot de mogelijkheden: door zijn gevoel voor kwaliteit en zijn professionele originaliteit begon hij, met een zekere delicate eigenzinnigheid, een zoektocht naar de milde straling en klankintensiteit van de historische fluiten, omdat bestaande en ter reparatie aangeboden fluitkopieën daarover soms niet leken te beschikken, althans niet in overeenstemming met zijn voorstelling. Voorzichtige succesvolle correcties van mondgaten en boring waren het eerste gevolg. De volgende stap is intussen ook en met verbluffende resultaten genomen: Remko van der Vegt vervaardigt voor de meest uiteenlopende modellen geheel nieuwe, vervangende fluitenkoppen die in staat zijn de klankkarakteristiek van een instrument onvergelijkelijk te versoepelen en te verrijken. In vele gevallen betekent dit voor de speler een ware bevrijding en verademing !
Vooruit denkend, zien we daarom gespannen uit naar een mogelijk volgende fase, waarin hopelijk volledige, door Remko van der Vegt historisch gekopieerde fluiten in zijn atelier zullen ontstaan.”
Wilbert Hazelzet
mei 2013, Amsterdam
Mijn vorige evaluatie van Remko van der Vegts werk behoeft intussen een belangrijke aanvulling, omdat zijn ontwikkeling zich daadwerkelijk zó heeft doorgezet als de traverso-wereld had gehoopt: sinds enkele jaren concentreert Remko zich op het volledig copiëren van 18-de eeuwse fluiten.
Het type traverso dat bij hem centraal staat, is dat van Palanca: op zijn heel eigen manier, d.w.z. technisch uiterst zorgvuldig en met, als referentiepunt, zijn fijnzinnnige speelervaring altijd bij de hand, vervaardigt Remko van der Vegt instrumenten, die uitmunten in kwaliteit en toegankelijkheid.
Zij spreken prachtig aan, over de hele omvang. Het juiste punt te vinden om precisie in de klank te bereiken is een moeiteloze aangelegenheid: de speler voelt zich uitgenodigd tot het gebruik van een zeer gevariëerde articulatie, omdat het instrument al dit soort subtiliteiten zeer doeltreffend in de klank verwerkt.
De klank op zijn beurt nodigt uit tot het creëren van een grote verscheidenheid en afwisseling in timbres: licht en transparent of diep en compact, het ligt allemaal voor het grijpen…..
Verder valt op, hoe doordacht en uitgewogen de intonatie in het instrument is afgewerkt.
Men kan zich voorstellen, wat voor een groot plezier het is om verschillende van Remko van der Vegts instrumenten spelend te mogen vergelijken: een voorbeeld bij uitstek van “l’embarras du choix”, omdat de kwaliteit van de kopiëen niet alleen zeer hoog, maar tevens zeer constant is.
Ik kan elke traverso-speler van harte aanraden om een kijkje in Remko van der Vegts atelier te gaan nemen`.
Ricardo Kanij
fluitist van het Orkest van de 18e eeuw
mei 2013, São Paulo
Graag wil ik de instrumenten van Remko van der Vegt aanbevelen, ik ben zeer tevreden met mijn Palanca in buxus, een heel uitgebalanceerd instrument, makkelijk te bespelen, met een grote klank en uitstekende stemming. Ik gebruik bijna niet meer mijn fluiten van andere bouwers!
Pablo Gigosos
studeerde fluit en traverso aan het conservatorium in den Haag en Bazel bij Wilbert Hazelzet en Marc Hantaï.
februari, 2019
I am Pablo Gigosos, I am playing one of your palanca flute. I have being a couple of times at your atelier I am sending you this mail to let you know that I recently won the first prize Gebrüder Competition Graun Wettbewerb in Bad Liebenwerda (Germany) and I was finalist in the Juventudes Musicales de España competition in December, both as a soloist, and both with your instrument
I believe I should share this beautiful news with you because I believe this is also your prize as well. Really love the instrument you made for me
Sannie de Jongh
studeerde fluit en traverso aan het Amsterdams Conservatorium.
april 2013
“Vorig jaar (maart 2012) heb ik op aanraden van mijn traversoleraar, Raymond Honing, een Palanca traverso uitgeprobeerd en aangeschaft bij Remko van der Vegt. Remko van der Vegt maakt kopieen van Palanca traverso’s. Na jaren op een Grenser te hebben gespeeld, was ik toe aan een nieuwe uitdaging qua klank en verdere ontwikkeling van mijn traversospel.
Een afspraak met Remko was gauw gemaakt en ik kon in zijn atelier de verschillende Palanca’s die hij heeft gebouwd uitproberen. Al gauw was ik onder de indruk van de mooie, volle, heldere en diepe klank van de Palanca’s die hij gebouwd heeft en zijn de traverso’s heel goed en prettig aanspeelbaar. Ook qua intonatie en vorkgrepen is de Palanca een heel prettig instrument.
Voor mij was het niet moeilijk om tot de keuze te komen voortaan op een Palanca traverso van Remko te willen spelen. In alle rust en ruimte laat Remko je zijn traverso’s ervaren in zijn atelier en met vragen over het instrument kan je tijdens het uitproberen altijd bij hem terecht. Als je dan tot een keuze bent gekomen en je hebt besloten om een instrument bij Remko te willen aanschaffen, bouwt hij met veel kennis en vakmanschap de traverso voor je, waarin je je persoonlijke wensen aan hem kan ventileren! Na een maand kreeg ik al te horen dat mijn traverso klaar lag en dat ik hem kon komen ophalen! Ook dan krijg je de gelegenheid om in alle rust en ruimte in zijn atelier de traverso te bespelen en eventueel vragen te stellen.
Nu, een jaar later, ben ik nog steeds ontzettend blij dat ik voor deze traverso heb gekozen en dat mijn traverso is gebouwd door Remko van der Vegt die met zoveel kennis en gevoel voor het vak kopieen van Palanca traverso’s bouwt! Door o.a. het bespelen van dit instrument is het zo dat mijn traversospel aanzienlijk is verbetert en dat ik dit mooie kwetsbare instrument mag bespelen met veel enthousiasme, gevoel en intensiteit!. Met dit instrument heb je echt iets heel goeds in handen waar je als traversospeler trots op kan zijn! Ook nadat je het instrument hebt aangeschaft kan je ten allen tijde contact opnemen met Remko voor eventuele vragen over je instrument of als er onverhoopt iets is!
Mocht je dus opzoek zijn naar een mooie traverso en ben je geinteresseerd in kopieen van de Palanca, dan zou ik zeker eens contact opnemen met Remko van der Vegt en een afspraak met hem maken om zijn instrumenten eens uit te proberen!”
Ana Ramírez
studeert aan het Utrechts conservatorium
december 2013
My name is Ana Ramírez.
I am a student of the Utrecht Conservatory.
Some months ago, I decided to buy a copy of
Palanca flute made by Remko Van der Vegt.
The one Remko made for me, turned out to be a wonderful instrument.
I am very glad to work with it now.
I’d like to mention some of the characteristics
that I discovered playing it….
The instrument has generally very resonant sound;
it is working really well in all of the keys and is tuned so precisely.
The instrument speaks very easily: therefore its register changes are smooth and quick.
Its weight is very light, since the flute is made of boxwood;
besides, it is well adapted to small and delicate hands…
Wilbert Hazelzet
May 2013, Amsterdam
For several years Remko van der Vegt has been making our expectation, – not to say : dreams ! –
come true, building full Palanca traverso copies, instead of improving existing instruments with beautiful and inspiring headjoints, apart from other refinements as for smoothness and intonation.
So, the moment has come to update and adjust my previous words of praise, now stating, that in Remko’s recent productions we immediately recognize his most personal trademark: high and steady quality on basis of extreme precision and meticulous care, which make his instruments so easily accessible and appealing, offering the perfect tool for comfortable musicianship as well as performing art in all its variety and imagination.
Remko van der Vegt’s flutes invite to every kind of nuances in articulation, since, being so sensitive, they translate any subtility into sound, with transparence and efficiency.
Their flexible sonority allows a most enjoyable variety of colours and swift alternations between them.
Their intonation reveals itself to be integrated in the copies, only after thorough and minute reflexion, leading to a well balanced result.
Trying various of Remko van der Vegt’s instruments is an enormous pleasure, leaving the player with a sensation of “l’embarras du choix”……
Therefore every traverso lover is warmly recommended to visit Remko van der Vegt’s
workshop and enjoy the in many respects inspiring experience.
Wilbert Hazelzet
February 2010, Amsterdam
“Continuous research, carried out with determination and fascination, unlimited patience and extreme precision, but, above all, his enormous love of the flute turned Remko van der Vegt into an expert repairing historical flutes and their copies.
Remko van der Vegt reassures every flautist, who, terrified and disappointed by the discovery of a crack in his instrument, contacts him for help. Applying his refined techniques he fills the gap and magically makes the damage become invisible.
By his treatment rebellious and stubborn keys will efficiently close again and function with the correct resistance. Broken rings that should protect the joints, get replaced by solid, meticulously turned copies, which visually renew the instrument.
In his workshop Remko van der Vegt even provides acoustical renewal to your flute, if you wish.
His most professional and original working attitude, including his sense of quality, set delicately wayward van der Vegt off in a search for the mild glow and gentle intensity of the historical flute sound, that copies, crossing his workshop, sometimes did not seem to present in a way matching van der Vegt’s views and imagination. This search at first resulted in courageous, subtile and successful corrections of mouth holes and bores. After this Remko van der Vegt took the next step, meaning that for a large variety of historical flute types he now fabricates completely new head joints capable of enriching the basic character of the sound and of improving its flexibility: in many cases a real relief for the player !
Thus we are looking forward to the logical continuation of Remko van der Vegt’s development, revealing the creation of entire historical flute copies done by his hands.”
Ana Ramírez
studeert aan het Utrechts conservatorium
december 2013
My name is Ana Ramírez.
I am a student of the Utrecht Conservatory.
Some months ago, I decided to buy a copy of
Palanca flute made by Remko Van der Vegt.
The one Remko made for me, turned out to be a wonderful instrument.
I am very glad to work with it now.
I’d like to mention some of the characteristics
that I discovered playing it….
The instrument has generally very resonant sound;
it is working really well in all of the keys and is tuned so precisely.
The instrument speaks very easily: therefore its register changes are smooth and quick.
Its weight is very light, since the flute is made of boxwood;
besides, it is well adapted to small and delicate hands…
Met Francisco Torreira heb ik het boventoonspectrum vergeleken tussen mijn zilveren- en houten kopstuk.
Onderstaande grafiek laat zien dat de eerste, tweede en derde boventoon bij het houtenkopstuk duidelijk luider zijn ten opzichte van de grondtoon.
“Con determinazione e studiando affascinato con una pazienza
sconfinata e una precisione estrema e soprattutto portato dal suo grand’amore per il flauto, Remko van der Vegt si è rivelato un riparatore molto capace e competente dei tipi di flauti copiati e storici.
Il flautista che, spaventato, scopre una spaccatura nel suo strumento e deluso bussa alla porta di Remko van der Vegt, viene tranquillizzato mentre Remko chiude e elimina invisibilmente la spaccatura nel legno con delle tecniche raffinate, indipendentemente dal tipo di legno.
Fa chiudere in modo efficace delle valvole recalcitranti e le fa muovere con la resistenza giusta. Degli anelli di protezione rotti ai tappi, Remko costruisce dei duplicati solidi che non si distinguono dagli originali che, una volta montati, danno allo strumento un aspetto di ringiovanimento.
Non soltanto una cura di ringiovanimento ottico, ma anche una cura di ringiovanimento acustico appartiene alle possibilità nel laboratorio di Remko: a causa della sua sensibilità per la qualità e a causa della sua originalità professionale, Remko cominciava con una certa caparbietà delicata delle ricerche alla radiazione dolce e all’intensità acustica dei flauti storici, perché le copie dei flauti esistenti e offerti per essere riparati a volte non le avevano, per lo meno non in corrispondenza con la sua idea. Come prima conseguenza fece delle correzioni caute e riuscite delle imboccature e dei fori. Il passo successivo intanto è stato fatto e con dei risultati strabilianti: Remko van der Vegt costruisce per i modelli più svariati delle nuove testate intere e cambiate che sono capaci di allentare e di arricchire in modo impareggiabile il caratteristico suono dello strumento. Ciò significa, in tanti casi, una liberazione vera e un sollievo per il suonatore !
Pensando in anticipo a questo, non vediamo l’ora di giungere alla fase prossima in cui, speriamo, nasceranno nel laboratorio dei flauti copiati e storici costruiti da Remko van der Vegt.”
Wilbert Hazelzet
10 febbraio 2010, Amsterdam
Ana Ramírez
studeert aan het Utrechts conservatorium
december 2013
My name is Ana Ramírez.
I am a student of the Utrecht Conservatory.
Some months ago, I decided to buy a copy of
Palanca flute made by Remko Van der Vegt.
The one Remko made for me, turned out to be a wonderful instrument.
I am very glad to work with it now.
I’d like to mention some of the characteristics
that I discovered playing it….
The instrument has generally very resonant sound;
it is working really well in all of the keys and is tuned so precisely.
The instrument speaks very easily: therefore its register changes are smooth and quick.
Its weight is very light, since the flute is made of boxwood;
besides, it is well adapted to small and delicate hands…
Con Francisco Torreira ho paragonato lo spettro dei toni superiori della testata d’argento con la testata di legno.
Il diagramma sottostante mostra che il primo, il secondo e il terzo tono superiore sono evidentemente più limpidi della testata di legno rispetto al tono di base.
Recomendaciones
“Una busqueda continua, llevada a cabo con determinación y fascinación, una paciencia sin límites, una extremada precision y por encima de todo, su enorme amor por la flauta, han hecho de Remko van der Vegt un experto en reparaciones y replicas de flautas históricas.
“Remko van der Vegt tranquiliza a todo aquel flautista que, desolado al descubrir una grieta en su instrumento, llama a su puerta en busca de ayuda. Gracias a sus refinadas técnicas sabe recubrir la grietas y mágicamente hace desaparecer el desperfecto. Bajo su tratamiento, llaves rebeldes y obstinadas vuelven a cerrarse y funcionar con la correcta resistencia. Anillos rotos que tienen como funcion proteger las piezas de la flauta, se ven remplazados por partes sólidas meticulosamente adaptadas que renuevan visualmente el instrumento.
Si usted lo desea Remko van der Vegt proporcionará una renovación acústica a su flauta.
Su actitud profesional y original, su sentido de la calidad, motivan a Remko van der Vegt a mantenerse siempre en búsqueda del suave brillo y la intensidad tranquila del sonido de la flauta histórica, pruebas de ello son las replicas que al llegar a sus manos sufren una metamorfosis fabulosa!
En un principio, ésta búsqueda derivó, sutiles y acertadas correcciones en las embocaduras (boquillas) y agujero. Después Remko van der Vegt dió un paso más, actualmente fabrica boquillas completas para una gran variedad de modelos de flauta histórica que enriquecen el carácter sonoro y mejoran la flexibilidad del instrumento: en muchos casos se trata de un gran alivio para el flautista!
Aguardamos con expectación la continuación lógica del desarrollo de Remko, que indudabrlemente culminrá con la creación de replicas de flautas históricas íntegralmente hechas con sus manos”
Wilbert Hazelzet,2010 Amsterdam
Ana Ramírez
studeert aan het Utrechts conservatorium
december 2013
My name is Ana Ramírez.
I am a student of the Utrecht Conservatory.
Some months ago, I decided to buy a copy of
Palanca flute made by Remko Van der Vegt.
The one Remko made for me, turned out to be a wonderful instrument.
I am very glad to work with it now.
I’d like to mention some of the characteristics
that I discovered playing it….
The instrument has generally very resonant sound;
it is working really well in all of the keys and is tuned so precisely.
The instrument speaks very easily: therefore its register changes are smooth and quick.
Its weight is very light, since the flute is made of boxwood;
besides, it is well adapted to small and delicate hands…
Francisco Torreira y yo comparamos la altura del espectro tonal entre mis boquillas de bisel de plata y de madera
La gráfica inferior muestra que el primer, segundo y tercer tono alto son notoriamente más potentes con la boquilla de bisel de madera, con respecto al estado fundamental .